25
fotot
Fiat 500 (Priit Grepp)
Jaga:     
Varia

Itaalia retroauto – linnasõiduks loodud!

Autojuhtimine pole olnud kunagi nii lihtne ja mugav kui tänapäeval. Targad funktsioonid teevad sõidu nauditavaks ja turvaliseks ka väikese autoga, sobides nii algajale kui ka säästlikkust ja mugavust hindavale kogenud autojuhile. Tegime linnatiiru väikese stiilse itaallase Fiat 500-ga ja armusime sellesse esimesest silmapilgust.

Punktist A punkti B jõudmiseks on meie laiuskraadil kõige mugavam kasutada autot, olgu jalgrattad nii retrod ja säästlikud kui tahes. Olles tänavatel kohanud moekaid miniautosid, tekkis kiusatus järele proovida, kui ebamugav nendega sõita on! Üllatus oli suur kui pilkupüüdev Fiat 500 osutus väga mõnusaks ja targaks tegelaseks, pakkudes lisaks silmailule ka rohkelt sõidurõõmu.

2007. aastal turule jõudnud Itaaliapärase retrodisainiga Fiat 500 eelkäijaks on 1957. aastal tootmisesse tulnud itaallaste imepisike maanteemuhk. Uues kuues jõudis see pea esimesest hingetõmbest Fiati enimostetud mudeli staatusesse ja püsib seal kindlalt tänaseni. Talle kaks aastat tagasi tehtud üle 1900 uuenduse suutsid Fiat 500 aga veel enam täiustada.

Fiat 500 versioone on mitmeid: on baastasemega Pop, Lounge, Sport ja kabrioletikerega 500C. Valisime oma linnasõiduks nutika ja elegantse Lounge´i, millest leiab kogu mugavuselementide komplekti, suure hulga kroomitud detailide ja päikesesirmiga katuseaknaga peale kauba. Valitud kirepunane “Passione Red” autokere värv ilutses ka armatuurlaual ning seest nägi kõik välja vähemalt sama stiilne kui väljast.

Süütevõti keeratud, sai alustada tutvumist robotiseeritud käigukastiga, mis on tegelikkuses lihtsamast lihtsam. Tegemist on käsilülituskäigukastiga, mis käib ühe liigutusega manuaalilt automaadile ja vastupidi. Kusjuures avastasime, et manuaali eelistades ei pea sellega nõnda palju lihasjõudu tarvitama kui tavaliste manuaalkäigukastide puhul.

Ka multifunktsionaalne rool üllatas meeldivalt – eriti kui eelnevalt on kasutatud autosõidul rooli ikka ainult selle keeramise pärast. Rooli peal olevatele nuppudele klõpsates saab käivitada nii raadio kui ka telefoni funktsioone. On turvaline ja mugav, et telefoni järele ei pea enam ühe käega sirutama, teise käega autot juhtides, vaid see on osava Bluetooth´i abil ka kotisügavusest algusest peale üles leitud. Poole sõidu pealt avastasime ühe toreda funktsiooni veel: vajutades armatuuril asuvat rooli märgisega nuppu, muutus rool “City” linnasõidu tähise all eriti kergelt keeratavaks. Suuremate kiirustega ja jäigemat rooli vajaval maanteesõidul saab selle aga sama lihtsalt välja lülitada.  

Varasema retrostiilis spidomeetri kella asemel laiutab uuemates Fiat 500 mudelites nüüd Uconnect Smartouch multimeedia 5-tolline puutetundlik värviekraan. Samuti on armatuur varustatud digitaalse 7-tollise TFT ekraaniga, millelt leiab lisaks spidomeetrile, pardaarvutile ja käigulülitusindikaatorile ka telefoni, navigatsiooni- ja helisüsteemi info.

Sõidu ajal avastasime Fiat 500-st veel mitmeid kaasaegseid autojuhtimist lihtsustavaid funktsioone. Näiteks aitab ülesmäge stardi abisüsteem autoga mäe nõlval korraks seisma jäädes sealt tagasi vajumata ikka soovitud suunas ka edasi saada. Rida vahetades andis aga nutikas pimeala jälgimissüsteem märku pimealasse jäävatest sõidukitest. Lisaks sellele on autosse paigaldatud piduriabi, mis lubab aegsasti kokkupõrkeohu tuvastada ja rakendab vajaduse korral pidureid – õnneks meil ei ununenud seekord endal vajalikel hetkedel piduripedaali tallata, ent hea turvaline tunne oli sellegipoolest teada, et kõik on igal juhul kontrolli all.

Fiat 500 sai Euro NCAP ohutustestidel ka kõrgeima hinnangu, pälvides seal viis tärni. Need anti eriliste lahenduste eest, millega integreeriti sellesse väiksesse mudelisse võimalikult palju ennetuse, aktiivse ning passiivse ohutuse vahendeid. Tema standardvarustusse kuulub koguni seitse õhkpatja ja talle on spetsiaalselt konstrueeritud lööke pehmendav autokere. Seda teades ei ole ka enam kõhe temast kaks korda suuremate autode vahel ringi rallida!

Keskkonnasõbrana sai rõõmustada eriti väikese kütusekulu ja süsihappegaasi emissiooni üle. Meie 1,2-liitrise ja 69-hobujõulise auto keskmine kütusekülu linnasõidus oli vaid 4,2 liitrit sajale kilomeetrile, ent Fiat 500 valikust leiab veelgi säästlikumaid isendeid.

Lisaks oli väikest Fiati lausa lust parkida. Valisime Tallinna vanalinnas kõige pisema parkimisvahe ja mahtusime esimesel katsel ära. Tagurdades üllatas auto väiksus taaskord meeldivalt – pöörad pea selja taha ja seal auto lõppebki! Olgem küll ausad, et kasutasime siiski ära ka tahavaatekaamera, mis kuvas Uconnecti ekraanile automaatselt otsepildi sõiduki taga toimuvast ja andis tagurdamisel veelgi parema nähtavuse.

Peale autojuhi ja kõrvalistuja mahutab Fiat 500 tagaistmetele veel kaks inimest. Langetades tagumiste istmete seljatoed, mahuks pakiruumi vajadusel ära väiksem pesumasingi. Praktilisus on ju lõppkokkuvõttes tähtis, olgugi, et see väike auto võlub eelkõige oma stiilse välimuse, keskkonnasõbralikkuse, mugava linnasõidu ja selle seletamatu miskiga, mis tuleb ise ära tunda!

Loe ka neid lugusid