2
fotot
Jaga:     
Naisteleht

Nippe ideaalseks jaanipäeva saunaõhtuks

Kui majapidamises on saun, ära keela endale jaaniõhtul mõnusat leili ja kõva vihtlemist.

Leilimeister Aleksander alustab õpetussõnadega päris algusest ehk sauna kütmisest. «Kõige levinum viga on see, et minnakse liiga kuuma sauna. Sada kraadi on liiga palju, sellises saunas on oht end ära kõrvetada. Lisaks pärsib liiga kõrge temperatuur pooride avanemist ja higistamist. Leiliruumi temperatuur võiks ideaalis olla 60–70 kraadi. See on kõige alus,» jagab Saunamaailmas leilimeistrina leiba teeniv mees nõu.

Enne sauna minemist ja loomulikult ka saunas olemise ajal ei maksa end kurguni täis süüa ega juua alkoholi.

«Lahjem õlu on lubatud, kuid kangem kraam ei lähe saunarituaalidega kokku. Vastasel juhul varitseb oht, et süda ei pea koormusele vastu.» Aleksandri sõnul võiks üks normaalne saunaõhtu kesta umbes kolm tundi ja selle aja jooksul ei tohiks mingil juhul unustada rohke puhta vee joomist.

Enne lavale ronimist ei ole vaja end pesta, välja arvatud ühissaunades ja spaades, kus see on hügieenireeglite järgi siiski tarvilik. Kodune saunataja mingu leili võtma kuiva nahaga ja pangu kindlasti pähe laia äärega müts, mis kaitseb kuumuse eest ka kukalt, ning kindad kaitsmaks käsi kuuma auru eest. Vihtle, ära peksa Kui need tingimused on täidetud, algab vihtlemine. «Seda tuleks alustada alati jalgadest.

Oleks ideaalne, kui vihtlemishuvilisel saunatajal on kõrval inimene, kes vihtleb. Ise võib ära väsida ja täielik nauding jääb saamata.» Aleksander on märganud sedagi, et paljud saunatajad kipuvad end laval liiga kõvasti vihtlema, suisa peksma. «Paljudel valutab pärast vihtlemist selg. Nad on lihtsalt neerud ära põrutanud,» muigab mees ja lisab manitsevalt, et näiteks südame- ja vööpiirkonda pole üldse soovitatav vihelda.

Suuremate terviseprobleemidega inimesed peaksid enne sauna minemist mõtlema, kuidas kuumus nende tervisele mõjub.

«Lavaleminek on keelatud väga madala ja kõrge vererõhuga inimestel, ka suhkruhaiged ja trombidega inimesed peaksid kuumusest hoiduma. Rasedad naised vaadaku aga ette ja viibigu laval hästi lühikest aega, seejärel võtku taastumiseks pikemalt aega.»

Kui tervis aga korras, jääb vaid hüva leili soovida. Saunalisel on alati kasud sees, sest vihtlemine on tervisele hea väga mitmel moel. See avab nahapoorid, eemaldab surnud naharakud ja üleliigse mustuse, ravib liigeseid, ühtlustab vereringet ja vähendab ka kehakaalu. «Vähem oluline ei ole seegi, et saun vabastab pingetest, korrastab mõttetegevust ja paneb organismi normaalselt tööle,» lisab Aleksander lõpetuseks.

Tee ise klassikaline kaseviht: Parim viht valmib sirgetest põõsaskase okstest nädal enne jaanipäeva. Okste pikkus peaks ideaalis olema 40–45 sentimeetrit. Puhasta varrepoolne osa ja seo oksad kokku nii, et punt mahuks parajasti pihku. Seejärel riputa viht kuiva ja jahedasse ruumi kuivama või pista sügavkülma.

Ideaalse saunaõhtu nipid ilmusid esmakordselt Naistelehes möödunud aasta juunikuus.

(ALDO LUUD)

Loe ka neid lugusid