Jaga:     
Naisteleht

Shaping – raske, aga toimiv treening

Üle kümne aasta taas shaping’u-trenni uksest sisse astudes on raske oma silmi uskuda – laupäevahommikul on trennitajaid nii palju, et vaba koha leidmine saalis läheb raskeks. Kuidas küll see 90ndatel megapopp Venemaa kosmoseteadlaste väljatöötatud treeningustiil meil jätkuvalt nii menukas on?

Spordiklubi Di-Shape peatreeneri Diana Johansoni sõnul on shaping’ule jätkuvalt nõudlust, kuna see lihtsalt toimib. “Ma ei teagi teisi treeninguid, kus 55 minuti jooksul saaks kogu kehale nii hea füüsilise koormuse, kui kõiki harjutusi õigesti teha ja pause harjutuste vahel mitte väga pikaks venitada.” Nüüd toovad tema sõnul emad juba tütreid trenni.

Venemaal väljatöötatud treeningusüsteemi aastast 1994 vahelduva eduga harrastanud 40aastane Maarja kinnitab neid sõnu. Ta on elus kaks korda shaping’u ja Figuurisõprade koosmõjuna nelja kuuga 25 kilo maha võtnud. “Ma ei tea ühtegi teist trenniviisi, mis aitaks nii lühikese aja jooksul saada kehale korralikku koormust,” lausub ta. “Pilates ja jooga on minu jaoks liiga uimased. Shaping on parim, et hoida vormi ja kaalu langetada.”

55 minutit tõsist tööd
Teiseks on shaping hästi turvaline treeningusüsteem, nendib treener. Selle keskmes on lihasvastupidavuse arendamine oma keharaskuse abil. Siin enamasti hantleid ei kasutata. “Harjutustega pole võimalik endale liiga teha, kui neid õigesti teha,” nendib Diana Johanson.

Vähemalt neljas Tartu ja Tallinna klubis shaping’ut teinud Maarja on aastate jooksul siiski paar vigastust saanud, kuid tema sõnul on need indikaator, et treener ei tee oma tööd nii hästi kui vaja. Nimelt on selles trennis treeneri esmane ülesanne mitte ekraanineidistega võidu ruumi ees trenni vehkida, vaid käia ja kontrollida, kas kõik teevad harjutust õige asendi ja kiirusega. Kui treenija ei jaksa, tuleb tal lasta kergema tasemega harjutada.   
Kolmas shaping’u pluss on treener Diana sõnul harjutustepanga tohutu mitmekesisus. Maarja meelest kehtib mitmekesisus selles mõttes, et mõeldud on eri vormiga naistele. Tunnis saavad endale vajaliku koormuse nii proff, nn Harju keskmine harrastaja kui ka täielik algaja.

Esimest korda shaping’usse tulles võib muidugi ära ehmatada – saalis on kaks, mõnes isegi kolm telerit. Kõik ülejäänud peale sinu näikse täpselt teadvat, millise ekraanineiukese ehk raskusastme järgi harjutusi teha. “Mina ütlen algajatele alati, et ärge vaadake üldse ekraanile, vaadake mind, kuna näitan ette ja seletan juurde,” seletab Diana.

Algajate ja juba kogenud treenijate harjutuskava erineb koormuse poolest päris palju. Tempol on siin oluline roll. “Isegi siis, kui teha naistele täpselt ühesugune treeningukava, lihtsalt mõnel päeval kiiremas tempos, ja jätta harjutuste vahele väiksemad puhkepausid, imestavad nad, kuidas täna nii raske oli,” sõnab Diana.

Üks shaping’u suuri plusse on Diana sõnul ka lisaharjutused. Treeneri valvsa silma all saab iga naine teha just tema probleemsetele piirkondadele vajalikke lihasharjutusi.

Mõõtmine kord kuus

Shaping’us käijate tõehetk saabub kord kuus, mil tuleb minna keha rasvaprotsenti mõõtma. Selle alusel arvutab treener välja, kui tulemusrikas on trenn olnud – palju on rasva lihasteks läinud ja kuidas keha on vormunud. “Igakuine keha rasvaprotsendi mõõtmine ja kaalule astumine on paljudele naistele movitaator, mis sunnib pingutama ega luba end käest lasta,” sõnab treener Diana.

Tõsi, tänapäeval see shaping’us enam kohustuslik polegi. Naine võib tulla lihtsalt trenni ja kaalumisest loobuda. “Pealegi tunnevad staažikad trenniskäijad tänu varasematele mõõtmistele oma keha ilma kaalumatagi väga hästi,” lisab Diana. Maarja kinnitab seda – tema üks neist, kes käib kaalumas umbes korra kvartalis. 
Shaping’u-klubis, nagu tegelikult igas spordiklubis, sõltub treeningutunni meeldivus väga palju treenerist. “Seda võin küll kindlasti öelda, et enamikus on meie shaping’u-treenerid väga kogenud. Neid tasub usaldada. Mäletan oma praktikast, kui raske oli kunagi üldse Peterburi shaping’u-instruktori koolitusele pääseda, õppima võeti vaid ülikooliharidusega inimesi,” meenutab Diana. “Professionaalne treener juba oskab vaadata, et kõik tema trennitajad harjutusi õigesti sooritaksid. Nende harjutuste juures on kehaasend ja harjutuse soorituse puhtus äärmiselt oluline. Ja see, et ei keskendutaks liigselt tempole, näiteks jalatõsteid tehes.”

Maarja on sellega väga nõus. “Mulle meeldib, et minu shaping’u-treenerid on olnud enamasti endised iluvõimlejad. Nad tunnevad inimkeha ega lase lase vigastustel tulla. Enamasti on tegu slaavi taustaga neidudega, kes on soojema suhtumisega. Ma oskan seda hinnata,” lisab ta.

Vaieldavad toitumiskavad
Suuri põhimõttelisi muudatusi pole shaping’us selle treeningumeetodi eksisteerimise ajal ette tulnud. Treeningu ülesehitus on sama, põhimõttedki õnneks või kahjuks needsamad.

See shaping’u põhimõte, et kaks kaks tundi enne ja kolm tundi pärast treeningut ei tohi süüa, on kahjuks kõige rohkem vääritimõistmisi põhjustav seisukoht, nendib Diana. “See pole ju absoluutne, kivisse raiutud tõde. Iga inimene on erinev ja kui tõepoolest tekib treeningu järel tugev näljatunne, võib loomulikult väikese vahepala võtta. Võib juua spordijooke või süüa värskeid puu- ja köögivilju.”

Treeneri sõnul kehtivad ka siin tervisliku toitumise põhireeglid: süüa 4–5 korda päevas, toidulaud olgu mitmekesine ja  kogused tavalisest väiksemad. “Paraku on nii, et naised kipuvad kaalus juurde võtma mitte rasvu ja valke, vaid süsivesikuid liigselt tarbides. Nii et päevas tarbitava toidu koguseid tuleb endiselt jälgida, kui ka kellaaegades järeleandmisi tehakse.”
Maarja otsustas kohe alguses, et need toitumisnõuanded on tema jaoks mõeldamatud. Tema teeb nii, et ei söö tund enne ja pärast trenni. Trennipäeval üritab ta õhtusöögi teha väga lahja, vaid salati.

Kaks kuni kolm korda nädalas
Shaping on Diana sõnul aeroobne lihasvastupidavustreening, kus kolm korda nädalas kohal käia on täiesti piisav. “Mul on olnud trennitajaid, kes imestavad, et pärast kahekuulist shaping’us käimist jaksavad juba bussi peale joosta või hingeldamata trepist kolmandale korrusele tõusta,” muigab ta. ’

Maarja kogemuste järgi on shaping üsna raske trenn. Tema piirdub kahe korraga nädalas ja tulemused on kah olemas. Kolm korda võiks hakata käima alles siis, kui võhma on juba juurde tekkinud. Muidu tekib üsna kiiresti tüdimus ja väsimus.

Lugu ilmus esmakordselt 2016. jaanuari Naistelehes.

0 kommentaari

Loe ka neid lugusid