Ilu ja mood

Lugu ilmus veebruaris ajakirjas Tiiu

Ajatu klassika: ülepõlvesaapad vaheldumisi troonil ja põrmus 

Aija Kivi, ajakiri Tiiu, 30. aprill 2020, 17:10
Yves Saint Laurent’i mantel ja Roger Vivier’ saapad (1966). Näitleja Julia Roberts 1990. aasta filmis "Kaunis naine". Laulja Celine Dion tänavu New Yorgis.Foto: Repro, AP/Scanpix, Vida Press
Omal ajal peeti üle põlve ulatuvaid saapaid ainult meestele kohaseks. Naised tõmbasid säärased jalavarjud esimest korda jalga 19. sajandil, esialgu tegid seda küll vaid näitlejannad ja prostituudid. 

Teatrites mängisid naised aeg-ajalt mehi põlvpükstes, mille juurde kuulusid sellised kõrged saapad. Kuna sel ajal kandsid sääraseid ka Londoni prostituudid, ei õnnestunud ülepõlvesaabastel terve sajand moepilti murda. 

Alles 1960ndatel hakkasid ülepõlvesaapad populaarsust koguma. 1963. aastal lisasid Prantsuse moekunstnikud Yves Saint Laurent (1936–2008) ja Roger Vivier (1907–1998) need enda ühiskollektsiooni. Ka hiljem jätkasid nad koostööd, lisades reieni ulatuvatele saabastele luksusdetaile, näiteks krokodillinahka. Vivier’ disainerikäe all muutus saapalõige nii kitsaks, et neid hakati kutsuma sukksaabasteks. 

Ka teised disainerid hakkasid ülepõlvesaapaid tuunima. USA moeloojad, abikaasad Beth (1914–2006) ja Herbert Levine (1916–1991) tulid välja venivast vinüülist saabastega, mis said kiiresti popiks. 

Vahepeal soiku jäänud ülepõlvesaapad said taas moeröögatuseks 1980ndatel, kui neid hakkas kandma Madonna oma muusikavideotes ja esinemistel. Saabaste kuvandile lisas seksikust 1990. aasta film „Kaunis naine“ (“Pretty Woman“). 

Ehkki moekollektsioonides on ülepõlvesaapaid näidatud ka kogu vahepealse aja, ei suutnud need paar aastakümmet üldsuse heakskiitu pälvida. Tuule on need taas tiibadesse saanud alles viimastel aastatel tänu kuulsustele, nagu lauljad Beyoncé (38) ja Rihanna (31) ning modellid Gigi Hadid (24) ja Kendall Jenner (24), kes armastavad koos põlvpükstega ülipikki saapaid kanda. 

Sam Edelmann / Mango / ZaraFoto: Tootefotod