Reisimine

LENNUREISI REAALSUS: saatjaks ka üliohtlik kiirgus (13)

Toimetas Karoliina Vasli, 12. september 2013, 15:04
Foto: Tiina Kõrtsini
Lennukiga reisides saab inimese organism märgatavalt rohkem kahjulikku kiirgust kui maa peal, eriti hull on olukord pilootide puhul.

Lennutaja.ee võttis eesmärgiks uurida, millise doosi saab keskmisel lennul (keskmine nii kõrguse kui ka kestvuse mõistes) iga pardameeskonna liige ja lennureisija. Kuna reisijate salong ja piloodikabiin ei ole varjestatud, saavad ühesuguse kiirgusdoosi kõik pardal olnud, nii lastega pered, ärimehed kui ka salongipersonal ja piloodid.

Mõõtmisest selgub, et kuigi õhkutõusul ja maandumisel on kiirgushulk sama madal kui maa peal, siis ületades 30 000 jala piiri (umbes 9 kilomeetrit), hakkab kiirgustase hüppeliselt tõusma.

Antud testlendude keskmine lennuaeg oli 2 tundi ja 20 minutit ning sel ajal sai iga pardal viibinud inimene kiirgust umbes 0.0068 mSv. Ühe lennu kohta pole see number suur, aga kui lennata edasi-tagasi, kiirgushulk kahekordistub.

Paljud lennumeeskonnad lendavad aga lausa 100 tundi 28 päeva jooksul ja 1000 tundi aastas, mis on kuni 3mSv/aastas. Kui lendudest saadud kiirgushulgale lisada veel maapealne doos, siis tuleb aastane kosmosest saadav kiirgus lausa 3,7 mSv. See on aga number, mis on üle viie korra rohkem, kui tavainimene maa peal saab.

Arstid ei soovita ühes aastas üle kahe kopsuröntgeni teha, sest saadav kiirguse hulk on organismile liiga kahjulik. Ennist läbi viidud arvutus näitab aga, et piloot teeb piltlikult öeldes umbes kolm kopsuröntgenit ühes kuus.

13 KOMMENTAARI

ä
äri-mees 4. oktoober 2013, 19:09
nii lastega pered, ärimehed kui ka salongipersonal ja piloodid
Issver sussver, kas need mainitud kategooriad on humanoidide erinevad liigid? Või on ärimeestel siiski paksem kaitse rahakoti näol?
e
Endine piloot 23. september 2013, 13:20
Ärge minge lolliks, see mida lennutaja.ee ja ajakirjandus pähe määrib on ju kõigile ammu teada. Olen endine piloot Lennanud üle 20000 tunni, see teeb ...
(loe edasi)
Loe kõiki (13)