Kodu ja köök

Söö muru: kõik roheline ergutab kevadel organismi (4)

Kersti Eero, 17. mai 2014, 15:00
Naadimuffinid Foto: Ragne Värk
"Värske roheline, mis just hakkab arenema, on kõige pehmem ning vitamiini- ja mineraalainete rikkam. Ja sisaldab palju klorofülli, mis on just kevadel organismi ergutamiseks vajalik," kinnitab mitme targa toitumisraamatu autor Aive Luigela.

"Minu kodu ümbruses kasvab kõike, mida inimese organism kevadisel ajal vajab. Igal hommikul kepikõndi tehes korjan ka paar peotäit midagi rohelist kaasa," ütleb Keila-Joa kandis elav Aive Luigela.

Samal teemal

"Naat ja võilill vohavad täie hooga, söögikõlblikud on kindlasti ka põdrakanep, angervaks, nõges, oblikad ja nurmenukk. Kui Lõuna-Eestis on need juba olemas, siis Põhja-Eestis tuleb mõne taime jaoks veel kannatatust varuda," on nõgesed Aive sõnul tema kodu ümbruses alles nii tibatillukesed, et suurt midagi veel võtta pole. "Salati jaoks ikka natuke juba näpistab," tõdeb ta.

Karulauk pirukasse, naat biskviidi sisse

See-eest iga päev on Aivel värsketest taimedest tee laual ja neid lisab naine ka küpsetistesse ja võietesse. "Pestot olen teinud nii naadist kui ka karulaugust. Karulaugupestot võib korraga rohkem valmis teha ja purkidega külmkappi panna, sest varsti on karulaugulehed söömiseks juba vanad," soovitab Aive.

Karulaugust koos naadiga küpsetas Aive paar päeva tagasi ka lahtist pirukat. Võib teha ka ainult naaditäidisega, aga see jääb naise sõnul vähe läägevõitu. Eriti maitsva piruka saab aga siis, kui lisada täidisele ka juustu, ja muidugi muna. "Põhjana võib kasutada valmistainast, aga iga perenaine oskab ise pirukapõhja retsepti välja mõelda," usub Aive ja soovitab rohelist lisada küpsetades nii täidisesse kui ka tainasse. "Isegi kõige tavalisemaid rosina- või seemnekukleid tehes võib tainasse hakkida midagi rohelist, näiteks naadilehti. Mina olen lisanud biskviittainasse koos rabarberitükikestega ka hakitud naati. Kui see küpsetis pärast veel kaneeliga üle riputada, on kook 15 minutiga valmis," rõhutab Aive, et värske kevadroheline sobib väga paljudesse küpsetistesse. Ka pannkooke tehes võib tainasse panna hästi peeneks hakitud naadi- või võilillelehti, samuti nõgeseid. "Nõgeseid tuleks enne tainasse või omletti lisamist hoida sõelaga veidi aega keevas vees ja siis enne tükeldamist ka nõrutada," märgib Aive. Kellel on ka hapuoblikaid, siis sobib neidki kõigisse nõgesetoitudesse lisada. Enne kui hapuoblikat salatisse segada, peab sellegi keeva veega üle valama, et oblikhape lenduks. Kes aga armastab spinatit toidusse lisada, siis praegu võiks selle julgelt nõgesega asendada.

Keeda moosi või pane sügavkülma

"Üht-teist tasub ka purki pista, sest suvel see roheline pole enam nii maitsev kui praegu. Ka pole ta enam nii toitainete rikas kui praegu," rõhutab Aive ja soovitab kindlasti teha võililledest ja kuusekasvudest siirupit. "Maitse parandamiseks võib lisada ka musta sõstra lehti või värsket rabarberit," kinnitab naine, et kõige maitsvama siirupi saab just rabarberiga.

Kindlasti võib taimi ka kuivatada, sügavkülmutada (püreena või hästi peeneks hakituna) või mõnestki neist keeta hoopis moosi. Väga maitsva moosi saab Aive sõnul rabarberist ja naadist (vaata allolevat retsepti).

Naadimuffinid

(12–14 tk)

Vaja läheb: 3 dl jahu, 1 dl kaerakliisid, 0,5 tl soodat, 1 tl suhkrut, 0,5 tl soola, 150 g riivitud juustu, 50 g hakitud Kreeka pähkleid, 50 g päevalilleseemneid, 25 g mandlilaaste, 100 g sulatatud võid, 100 g hapukoort, 2 muna, 5–8 sl piima, 2 peotäit hakitud naati.

Valmistamine: Sega omavahel kuivained, lisa riivitud juust, pähklid, seemned ja mandlilaastud. Teises kausis sega sulatatud või, hapukoor, munad ja piim ning vala eelnevalt kokku segatud kuivainetele. Kui tainas jääb liiga paks, lisa veidi piima. Kõige lõpuks sega tainasse hakitud naat.

Tõsta tainas muffinivormidesse (võimalusel silikoonvormidesse) ja küpseta 180kraadises ahjus umbes 20 minutit.

Nipp! Parima tulemuse annab tugevamaitseline juust, näiteks Maasdam.

Allikas: Ragne Värk, www.kokkama.ee

Karulaugupesto

Vaja läheb: peotäis karulaugulehti, 2 kuhjaga sl röstitud päevalilleseemneid, 3 sl Parmesani juustu, 3 sl oliiviõli, soola.

Valmistamine: Töötle kõik komponendid köögikombainis ühtlaseks seguks ja viimistle maitse. Hoia enne kasutamist mõni tund külmas. Maitsesta väikese pestokogusega võileivamäärdeid ja ükskõik milliseid külmi salati- ja dipikastmeid, sealhulgas ka majoneesi.

Allikas: Lia Virkus ja Maire Suitsu "Sibulad ja laugud", AS Ajakirjade Kirjastus

Naadi-rabarberi­moos

Valmistamine: Pane poti põhja veidi vett ning lisa rabarber ja naat, peale riputa suhkrut. Hauta nõrgal kuumusel kuni pehmenemiseni. Lisa riivitud ingverijuurt või -pulbrit ja rohelisi maitsetaimi. Maitseainetega keeda veel 5 minutit. Tõsta kuumalt purkidesse ja sule õhukindlalt. Maitseainete osas võib valiku teha iga valmistaja ise. Mõnele meeldib vanilli maitse, teisele kaneel, kolmandale ingver jne. Igal juhul on moos maitsev, sest väärtuslik naat täiendab rabarberit.

Allikas: Aive Luigela "Targalt toitudes terveks 2", Varrak

Murulaugu-hapu­oblika-kartuliomlett

(neljale)

Vaja läheb: 100 g hapuoblikaid,

6 muna,

6 sl vett,

4 keedetud kartulit,

0,5 tl soola, murulauku, peenpipart.

Valmistamine: Haki murulauk ja hapuoblikad, tükelda kartulid ja sega need lahtiklopitud muna-veeseguga. Maitsesta ja vala panni. Lase omlett ühelt poolt ära küpseda, siis poolita see pannilabida abil ja keera teistpidi. Prae teiseltki poolelt pruuniks.

Allikas: Sille Varblane,

www.toidupildid.blogspot.com

Oblika-suitsulihasupp

(viiele-kuuele)

Vaja läheb: 1 kg suitsukonte, 1 sibul, 1 sellerivars, 1 porgand, loorberileht, terapipart, soola, 1 dl pikateralist riisi (liitri puljongi kohta), suur hunnik värskeid oblikalehti, soovi korral mõned karulaugulehed, serveerimiseks keedetud muna.

Valmistamine: Pane kondid külma veega keema, riisu hoolikalt vaht. Lisa loorber, pipar ja sool. Keeda vaiksel tulel, kuni liha kontide küljest lahti lööb. Kurna liha puljongist välja.

Pane puljong uuesti keema, lisa riis. Pruunista viilutatud porgand ja sibul kergelt võis ning pane siis puljongisse koos tükeldatud selleriga. Vahetult enne supi valmimist lisa oblikalehed. Serveeri suitsulihaga, kaunista hakitud munaga.

NIPP! Oblikad võid asendada naadilehtedega. Naadisupi puhul võid paariks minutiks panna supi sisse keema ühe sidruniviilu. Allikas: Ilse Metsamaa, http://ilse.riiul.com

TOIMETAJA

+372 5295 983
merle.luik@naisteleht.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

+372 666 22 33
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtulehtkirjastus.ee