Reisimine

Kütusekulu versus turvalisus: paljud firmad lendavad endiselt üle kriisikollete (8)

Triin Tael, 9. august 2014, 08:00
Pilt on illustreeriv! Foto: Stanislav Moškov
Pärast Malaysian Airlinesi lennuki MH17 allatulistamist Ida-Ukraina kohal teatasid paljud lennufirmad, et väldivad reisijate julgeoleku huvides Ukraina õhuruumi. See aga pikendab lendu ja suurendab nii palga- kui ka kütusekulusid.

Pärast Ukraina kohal toimunud lennukatastroofi, milles hukkus 283 reisijat ja 15 meeskonnaliiget, teatasid sealsed võimud õhuruumi sulgemisest Ida-Ukraina kohal. Lufthansa, Air France, Turkish Airlines, Transaero,

Samal teemal

Aeroflot ja mitmed teised lennufirmad suunasid oma liikluse Ukraina õhuruumist mööda. Ka Malaysian Airlines kinnitab oma kodulehel, et väldib nüüd Ukrainat täielikult, lennates üle Türgi. USA föderaalne lennuamet oli juba aprillis keelanud USA liinilennukitel üle Krimmi lennata, pärast tragöödiat laiendati keeldu kogu Ukrainale. Ent kui riigi lennuamet pole üle võõrriigi sõitmist ära keelanud, on otsus iga lennufirma enda langetada.

Valitsus peaks sundima lende ümber suunama

Maailma üks suuremaid lennufirmasid Emirates otsustas Ukraina tragöödia järellainetuses 28. juulist vältida ka Iraagi õhuruumi. The Timesi andmeil ületab äärmiselt populaarne lennumarsruut Iraagi tähtsuselt teise linna, islamistide kätte langenud Mosuli. USA välisluure uurib, kas maailma ühel rikkamal terrorirühmitusel ISIS on maa-õhk tüüpi rakette, mis oleks võimelised reisilennukeid alla tulistama ning kordama Ukraina separatistide korraldatud tragöödiat.

Marsruutide üleviimine Iraagi kohalt Saudi Araabia või Iraani kohale võib Emiratesi lende 45 minuti võrra pikendada. Mõistagi tõusevad siis lennufirma jaoks palga- ja kütusekulud. Just see ongi peamine põhjus, miks paljud firmad riskantsete piirkondade kohalt mujale ei suundu.

Ka Austraalia hiigelfirma Qantas jätkas pärast Emiratesi otsust reise üle Iraagi. Qantase esindaja ütles Sydney Morning Heraldile, et turva- ja riskihinnangud ei näita, nagu kujutaks see reisilennukitele ohtu – eriti sellel kõrgusel, mida kasutab Qantas ja enamik teisi lennufirmasid. Austraalia transporditöötajate liit tõstis Qantase otsuse vastu protesti ja nõudis, et valitsus sunniks lende sõjatsoonide kohalt ümber suunama.

Nüüd ongi Qantas, kuid ka Virgin Atlantic, Air France, Lufthansa ja Royal Jordanian oma lennud Iraagi kohalt mujale suunanud. Kuid mitmete firmade lennukid, nagu näiteks British Airways ja Etihad Airways, sõidavad endiselt üle ohtliku piirkonna. "Lendame üle Iraagi, sest peame seda ohutuks," ütles British Airwaysi emafirma International Airlines Group juht Willie Walsh Financial Timesile.

Vahepeal oli Iisraeli teravnenud julgeolekuolukorra tõttu peaaegu võimatu lennata Tel Avivi. Gaza sektorist lähtuva Hamasi raketirünnaku kartuses tühistati nii Euroopa kui ka USA lende. 24. juulil tühistas USA föderaalne lennuamet küll kommertslendude keelu Iisraeli, kuid hoiatas mitmes teises kohas lendamise eest. Nende seas on Quartz.com andmeil Afganistan, Süüria, Kongo Demokraatlik Vabariik ja Mali. USA lennundusvõimud toonitavad siiski, et marsruudi valik on iga lennufirma isiklik otsus.

Mõningate Afganistani ja Süüria piirkondade, Lõuna-Jeemeni, Somaalia ja Põhja-Pakistani kohal sõidavad endiselt enamiku kommertslennufirmade lennukid, ilma et reisijatel ohust aimugi oleks. Praeguse seisuga otsustab iga riigi valitsus ise, kas tema õhuruum on turvaline või ei.

Kuid elu võib minna veelgi keerukamaks. Sel neljapäeval hoiatas Venemaa peaminister Dmitri Medvedev, et reaktsioonina lääneriikide sanktsioonidele võib Venemaa Lääne lennufirmadele oma õhuruumi sulgeda.

;