Reisimine

Lennureis kui üks suur hädaorg (3)

Anna-Liisa Mets, 18. oktoober 2014, 11:00
Foto: PantherMedia / Scanpix
Kuigi võiks arvata, et lennumasinad muutuvad tehnika arenedes üha mugavamaks, on reaalsus hoopis vastupidine: inimesed kurdavad, et lennata on üha talumatum, sest mida uuem lennuk, seda kasutajavaenulikum see on. Portaal WiseBread on kokku kogunud viis põhjust, mis õhusõidu ebamugavaks teevad.

Jalgu ei saa liigutada

Laiutada pole lennukites kunagi saanud, kuid soovides üha rohkem inimesi pardale mahutada, on uutes lennukites kõvasti vähendatud istmeridade kaugust teineteisest. Selle tõttu vallandab istme seljatoe allalaskmine tagareas istujas pahameeletormi, samuti pole aknaalusel kohal istujal võimalik näiteks tualetti minna, ilma et ta möödudes oma tagumikuga pinginaabri nägu ei riivaks.

Paljudel rahvusvahelistel lendudel on igasse ritta paigutatud lisaiste, nii et osa reisijaist jääb ebamugavalt poolde vahekäiku. Seal segavad nad vahekäigus liikuvaid reisijaid ja lennusaatjaid.

Mida teha?

Samal teemal

Võimalik on valida kallim lend, kus on ühtlasi rohkem ruumi. Odavam on osta endale äärmine koht, siis saad jalad vahekäiku lükata. Sel juhul pead aga olema iga hetk valmis neid möödujate eest korjama.

Pagasiruumi pole

San Francisco Chronicle reisitoimetaja Spud Hilton rõhutab, et inimesed, kes pagasi ülekaaluga kaasnevast lisatasust pääsemiseks üritavad lennukisalongi pagasiriiulitele pressida lubatust suuremaid kotte, ei peta üksnes reisiettevõtet, vaid petavad ka kaassõitjaid. "Selline ülbe reeglite eiramine on viinud selleni, et väljalennud hilinevad massiliselt, pardalepääsemine võtab kauem aega, inimesed on närvis. See on lugupidamatus kõigi suhtes," on Hilton kategooriline.

Mida teha?

Kui sul pole julgust inimest kohapeal noomida, tee temast telefoniga pilt ja lisa see märgusõnaga #CarryonShame Instagrami või Twitterisse. Võimalus avalikku häbiposti sattuda võib sääraseid tüüpe edaspidi taltsutada.

Nagunii ei jõua õigeks ajaks kohale

Vaid 78 protsenti lendudest jõudis 2013. aastal õigel ajal sihtpunkti.

Järjest sagedamini viibivad väljalennud ka siis, kui inimesed on juba pardal ning ohutusnõuded ei luba neil enam lennukist lahkuda. Kuigi USAs on pärast inimeste pardaleminekut stardiga viivitamine keelatud, juhtub seda ikka veel. Lennuettevõte United Airlines pidi möödunud aastal maksma 1,1 miljonit dollarit hüvitist inimestele, kes nende 13 lennukis lõksus istusid. Kusjuures kahes lennukis ei töötanud tol korral tualetidki.

Mida teha?

Proovi lennata varahommikuti: siis on lennuväljal liiklust vähem ja hilinemised vähem tõenäolised. Uuri, millistes lennujaamades esineb vähem viivitusi ja võimalusel vali ümberistumisteks just need. Veel kindlam on muidugi reisida ilma vahemaandumisteta.

Süüa pole mitte midagi

"Inimestele jagati patju, tekke, ajakirju, mängukaarte, pastakaid, sooje eineid, veini ja hinnalist likööri. Kusjuures see oli turistiklass!" meenutab legendaarse lennuettevõtte Pan America teenindaja Anne Sweeney omaaegset luksuslikku kohtlemist lennukipardal.

Nüüd saab lennukis parimal juhul üsna kehva karbilõuna, mis mikrolaineahjus soojaks-lastuna võib olla ühest servast täiesti külm ja teisest põletada keele ära.

Rahvusvahelistel pikkadel lendudel on lood küll veidi paremad, aga endisaegsest luksusest pole siiski jälgegi.

Mida teha?

Ainus võimalus on oma eine kaasa võtta.

Tüütud tüübid ajavad hulluks

Kui oled piisavalt vana, mäletad veel, et vanasti panid inimesed lennukiga lendamiseks selga oma parimad riided. Need ajad on ammu möödas. Sotsiaalmeedias leidub arvukalt pilte särgita ja paljajalu reisivatest inimestest, lennukiistmel seksida üritavatest paarikestest ja vahekäigus pissipotil istuvatest jõnglastest.

Nutiseadmest filmi vaatavad kaassõitjad ei vaevu sageli kõrvaklappe kasutama ja mõni pole end lihtsalt pikemat aega pesnud. Ühesõnaga – lennukipardal kehtib kõnekäänd, et issanda loomaaed on kirju.

Mida teha?

Head lahendust siin polegi, aga ehk aitavad silmaklapid või rahusti suurema osa ajast maha magada. Abi võib olla ka ristsõnadest või krimkast.

Püüa ise olla viisakas

Peale nimetatud viie probleemi ajavad inimesi lennukis närvi ka kehv teenindus, kaotatud pagas, segased lennugraafikud, möllavad jõnglased, turbulents, turvakontroll – lennureis ongi üks suur hädaorg. Kui paljusid asju me paraku muuta ei saa, siis vähemalt endast saame anda parima, et kaassõitjate lend võimalikult meeldivaks muuta! Seepärast ole viisakas, aita väikeste lastega vanemaid. Ära jäta oma nätsu istme alla. Täna lennuteenindajat. Tõmba tualetis vett. Ära blokeeri vahekäiku. Ja hoia riided seljas!