Reisimine

Millest koosneb lennupileti hind? (4)

Piret Parik, 9. november 2014, 13:00
Foto: Alamy
Lennupiletit ostes inimene tavaliselt ei mõtle, mille eest täpsemalt ta siiski maksab. Samas on seda huvitav teada ning seepärast uuris Õhtuleht kolmelt lennuettevõttelt – Air Balticult, Estonian Airilt ja Finnairilt –, mis tasusid ja makse nende lennupiletid sisaldavad ning kui palju moodustab piletihinnast õhusõit ise.

Lennunduses kehtib lihtne reegel – mida pikemalt pilet ette ära osta, seda suurem on ka tõenäosus see odavamalt saada. Pileti hind sõltub eelkõige lennuki täituvusest ehk nõudlusest konkreetsele lennule ja väljalennuajast, igasugused maksud ja tasud on fikseeritud suurusega. Loomulikult mängib rolli seegi, kas soovite sõita turisti- või äriklassis.

Väikelapselt lennujaamatasu ei võeta

Tallinna lennujaama kommunikatsioonijuht Margot Holts nendib, et lennujaamatasud on palju kõneainet pakkunud, sest paljude lennuettevõtete piletitel moodustavad need hinnast märkimisväärse osa. "Siiski on lihtne "kirvereegel", et lennuettevõtete kuludest ühe lennu kohta moodustavad lennujaamatasud umbes 4%, mis siis omakorda jagunevad lähte- ja sihtjaama vahel," ütleb Holts. Sageli pälvivad kõrged lennujaamatasud tema sõnul hoopis teenimatult tähelepanu. Seda siis, kui piletil on ühel real näidatud kaht erinevat asja – peale lennujaamatasude on lisatud vedaja kütuselisatasu.

"Kütuselisatasu sõltub lennu pikkusest ja on enamasti suurem kui lennujaama reisijatasu," sõnab Holts. Näiteks Finnairil on Euroopa lendudel üge suuna kütuse lisatasu 38 eurot turistiklassis ja 48 eurot äriklassis, pikamaalendudel aga vastavalt 142 eurot ja 202 eurot, välja arvatud Põhja-Ameerika ja Jaapani liinidel. Estonian Airis kehtib hetkel kõigil liinidel 30eurone kütuse lisatasu. Lennujaamatasud on aga määranud vastav lennujaama ning need kehtestatakse kas väljuvale või saabuvale reisile või mõlemale korraga. Lennuettevõtted loevad lennujaamatasude hulka ka oma mitmesuguseid kulusid, näiteks kindlustust või halduskulusid.

"Tallinnas on lennujaama- ehk reisijatasu kehtestatud iga väljuva reisija kohta. Nii ei sõltu see piletitüübist, lennuettevõttest, sihtkohast ega hooajast – summa on reisija kohta alati ühesugune," räägib Holts ning lisab, et praegu on see 7,03 eurot. Alla kaheaastase lapse, kes reisib oma vanemate süles, piletil lennujaamatasu puudub.

Heathrow kaheksa korda kallim kui Tallinn

Finnairi meediasuhete juht Päivyt Tallqvist tõdeb, et piletihinnas sisalduvad maksud ja tasud aja jooksul küll muutuvad, kuid see ei pruugi toimuda samal ajal ega samas suunas. "Näiteks kui mõni riik tõstab reisijatasu kümne euro võrra, siis ta võib ka nõuda, et lennuettevõte langetaks pileti baashinda sama palju, et mitte kaotada kliente," lausub ta.

Kuid miks kipub tagasilennu pilet palju kallim olema, kui sõit sihtkohta? "See võib nii tunduda, kui alustada reisi lennujaamast, kus on madalamad maksud. Näiteks lennates Tallinnast Londoni Heathrow lennujaama on lennujaamatasu ainult 7,03 eurot. Kuid tagasi lennates on see tasu 57 euro ringis, seega lennupileti hind erineb juba 50 euro võrra. Samamoodi võib ka Londonis elav inimene mõelda, et miks on tagasilend tavaliselt odavam kui minek," selgitab Tallqvist. Estonian Airi avalike suhete juht Ilona Eskelinen lisab, et hinnavahe võib tulla ka sellest, et tagasilennuks pole enam sama hinnaklassi pileteid saada.

Air Balticu kommunikatsiooniosakonna asepresidendi Janis Vanagsi sõnul sõltub lennupileti hind nõudlusest. "Näiteks kui paljud tahavad valentinipäeval Pariisi lennata, siis esimesed mõnikümmend kohta müüakse odava hinnaga, kuid järgmised juba kallimalt – see on ju lennunduse reegel," räägib Vanags. Odavate piletitega lennuettevõte tema sõnul kasumit ei teeni, sellega innustatakse inimesi lihtsalt lendama.

"Reisijad, kes ostavad lennupileti hiljem, toetavad odava pileti ostjaid ehk põhimõtteliselt maksavad nende lendamise kinni. Kuna jõukamad inimesed ostavad lennupileti nagunii, siis see aitabki meil odavmüüke teha," selgitab mees ettevõtte hinnapoliitikat. Air Balticu kõige odavamate – 29euroste – piletitega lennates ei maksa te Vanagsi sõnul õhusõidu eest sentigi, selle summa moodustavad vaid igasugu maksud ja tasud.

Aga kas lennupileti hinna arvutamiseks on olemas ka mingi valem? "Igale lennule müüakse mitme erineva hinnaklassiga pileteid. Kui konkreetsele reisile on madal nõudlus, suurendatakse madalama hinnaklassiga piletite saadavust ja vastupidi. Baashinna kujundamisel arvestatakse lisanduvaid makse ja tasusid, kuna müüakse lõpphinda," räägib Eskelinen.