Reisimine

Netiühendus lennureisil: USAs tavaline, Euroopas luksus (5)

Triin Tael, 15. november 2014, 14:00
Ilona Eskelinen.Foto: Erakogu
Arvutisõltlastel, kes on harjunud traadita internetiühendusega nii kohvikus, bussipeatuses kui ka rongis, võib lennukisõit närvid krussi ajada. Taevane wifi pole sugugi endastmõistetav – ning kui lennukompanii seda teenust siiski pakub, võib hind olla röögatu.

USA lennukompaniid on oma kundedele pakkunud juhtmevaba interneti teenust juba mitu aastat. Lennu ajal saab wifi vahendusel oma meile lugeda ja netis surfata mitmes Aasia osaski. Euroopa on selles vallas teistest kõvasti maas.

Tasuta wifit jagab oma lennukites vaid seitse ettevõtet, kirjutab eDreamsi blogi. Need lahked on JetBlue, Norwegian, Turkish Airlines, Air China, Philippine Airlines, Hong Kong Airlines ja Nok Air.

Samal teemal

Paljud kompaniid on teatanud, et nende lennukitesse hakatakse juhtmevaba netti sisse viima sel ja järgmisel aastal. Näiteks Air France KLMis on teenus katsetamisel, esialgu saab seda võimalust kasutada vaid mõnel pikal lennul.

Aeroflot

Pardainternet on Aerofloti lennukites olemas olnud pea kaks aastat ehk täpsemalt 2012. aasta detsembrist. Ettevõtte kodulehelt saab teada, millistel konkreetsetel lendudel wifi-teenust võimaldatakse. Nutitelefoni puhul kasseeritakse olenevalt andmeside mahust 4–8 eurot, sülearvuti ja iPadi puhul 8–24 eurot. Kaheksa euroga saab 10 MB ja 24 euroga 40 MB, nii et liiga suuri meilimanuseid ei maksa alla tõmbama hakata, märgib thenextweb.com.

Ühtlasi on võimalik osta wifit MB kaupa (hind 1,2 eurot), ent kui soovid odavaimat ainult nutitelefonile mõeldud 3M-varianti, valmistu iga MB kohta 1,35euroseks lisakuluks, manitseb thenextweb.

British Airways

British Airways pakub wifit vaid ühel New Yorgi-Londoni otselennul ja maksab see umbes 10 eurot tund või 19 eurot ööpäev. Samuti katsetatakse traadita internetti ühel Boeing 747 pardal, hind umbes 12 eurot tund või 20 eurot ööpäev.

Emirates

Emiratesi kliendid võivad lennu ajal internetti sukelduda enamiku Airbus A380 ning mõne Boeing 777 pardal. Hinnad algavad 1,8 eurost mobiilseadmetele ja kuuest eurost tahvel- ja sülearvutitele.

Etihad

Etihad on lubanud varustada kogu oma lennupargi wifiga selle aasta lõpuks. 24tunnine ligipääs juhtmeta internetile maksab umbes 20, tunnine 11 eurot. Ettevõte Diamond First Classi klientidele on teenus tasuta.

Finnair

Finnair on lubanud, et järgmisest aastast Soome ja Aasia vahel sõitma hakkavate uue põlvkonna Airbus A350 pardal on internetiühendus olemas – need ei vaja tugijaama. Kuid interneti tugijaamade rajamine kõigisse Finnairi reisilennukitesse oleks miljonieurone investeering, on ettevõtte esindaja ajakirjandusele öelnud.

Qatar Airways

Qatar pakub lennuaegset mobiilteenust valitud Airbusidel ja kõigi Boeing 787 pardal. Juhtmeta internet on saadaval kõigis Boeing 787 lennukites. Hind sõltub konkreetse reisija operaatorettevõtte rahvusvahelistest roaming-tariifidest.

Iberia

Iberia pakub traadita internetiühendust Euroopa ning Põhja- ja Lõuna-Ameerika vahelistel marsruutidel. Järgmise aasta lõpuks on wifi olemas 25 Iberia Airbusi pardal. Nutitelefonidele ja tahvelarvutitele maksab 4 MB 4 eurot ja 22 MB 16 eurot, iPadi 22 MB eest küsitakse 16 ja 50 MB eest 32 eurot.

Lufthansa

Lufthansa traadita internet FlyNet on saadaval ettevõtte kõigil pikamaalennukitel, välja arvatud Airbus A380 ja Boeing 747-8. Airbusidele seadistatakse wifit järk-järgult. Tunnine pääse maksab üheksa eurot, neljatunnine 14 ja 24tunnine 17 eurot. Lufthansa toonitab, et Hiina õhuruumi sisenemisel lülitub süsteem automaatselt välja.

Norwegian

Norwegian oli esimene lennukompanii, kes hakkas Euroopa-sisestel lendudel kiiret internetti pakkuma. Ettevõte teatas, et tänavu märtsis oli tasuta wifi peaaegu kõigis nende Boeing 737-800 lennukites olemas ehk 76 õhulaevast puudus see vaid kahel.

SAS. Euroopa-sisestel lendudel on internetiühendus saadaval valitud Boeing 737-800 pardal. Go-klassi kliendid peavad Põhjamaade regioonis kukrut kergendama 8, ülejäänud Euroopas 12 euro võrra. SAS Plusi ja EuroBonuse liikmetele on teenus tasuta.

Singapore Airlines

Singapore Airlines juurutab traadita internetti järk-järgult oma Airbus A380 ja Boeing 777-300ER pardal. Kasutaja saab valida, kas maksta aja või mahu eest.

TAP Portugal

TAPi kliendid saavad internetimõnusid nautida Euroopa ning Põhja- ja Lõuna-Ameerika vahelistel marsruutidel Airbus A330 pardal. Maksta võib 4 MB eest kuus või 10 MB eest 12 eurot.

Thai Airways

Pikamaasõitudel pakutakse äriklassi reisijatele wifit kolmekuulisel katseperioodil tasuta. Teistele maksab nutitelefoniga surfamine 3 MB eest 3,6 või 10 MB eest 11,6 eurot. Tahvel- või sülearvuti kasutajatelt kasseeritakse 11,6 eurot 10 ning 22,8 eurot 20 MB eest.

Turkish Airlines

Turkish pakub teenust mõne Boeing 777-300ER pardal ning üha enamatel Airbusidel. Äriklassi reisijatele on teenus tutvustusperioodil tasuta.

Virgin Atlantic

Virgin Atlantic lubab Euroopa ja Ameerika vahelistel marsruutidel wifit pakkuma hakata järgmisest aastast. Esimese Euroopa kompaniina võtab Virgin kasutusele nn 2Ku satelliidipõhise tehnoloogia, mille oodatav kiirus on kuni 70 Mb/s.

Estonian Air: lähipäevil hakkame katsetama

"Tegeleme ühe konkreetse wifiprojektiga, mis võimaldab reisijatel lennu ajal oma aega huvitavalt ja kasulikult sisustada. Täpsemalt: lugeda oma nutitelefonist ajalehti, ajakirju, e-raamatuid, külastada e-poode jpm," ütleb Estonian Airi avalike suhete juht Ilona Eskelinen.

Wifi seadme testimised algavad tema sõnul juba mõne päeva pärast ja firma loodab, et lähinädalatel saab traadita internet reisijatele ka kättesaadavaks.

Taevane internet saabub kas mobiilimasti või satelliidi kaudu

Õhus käib internetti pääsemine enam-vähem samamoodi kui kodus. Kõige suurem probleem on säilitada ühendust, kui lennuk kiirusega ligi 1000 km/h läbi stratosfääri põrutab.

Lennuk võib tõmmata andmeid maa peal asuvast mobiilimastist, kuid ribalaius võib sel puhul piirduda vaid 3,1 megabitiga sekundis – terve lennu, mitte ühe reisija kohta, märgib techradar.com. Nii et videote striimimisest ei maksa sel puhul unistadagi. Kui lennuk mere kohale lendab ja maapealsed mastid seljataha jätab, on ühendus olematu. Teine variant on tõmmata andmeid satelliidi vahendusel, mis tõstab allalaadimiskiirust tublisti. Võimalik on ka hübriidvariant.