Nägu ja Tegu

Hädas seedehäiretega? Loobu õuntest ja arbuusist! 

Naised, 4. august 2015, 12:12
Foto: Freeimages
Eestis alles vähetuntud FODMAP-dieediga saab edukalt ravida ärritunud soole sündroomi põhjustatud vaevusi. Soovituste hulka kuulub näiteks nisu- ja rukkijahu asendamine kaera või tatraga, kodujuust Edam-tüüpi juustuga, makaronid aga riisi ja kartulitega.

FODMAP-dieedi töötasid Melbourne’i ülikooli gastroenteroloogisd Peter Gibson ja Sue Shepherd välja juba 13 aastat tagasi. Nende uuringust selgus, et katsealused, kes otsustavalt piirasid fermenteeruvate ehk kääritatavate süsivesikute tarbimist, vabanesid pea täielikult kõhuvaludest. Praeguseks on selgunud, et kuni 75% FODMAP-toiduvaliku järgijaid vabaneb ärritununud soole sündroomi sümptomeist, nagu pidevad kõhugaasid, puhitus, kõhuvalu, kõhukinnisus või kõhulahtisus.

Samal teemal

FODMAP on akronüüm ingliskeelsetest sõnadest fermentable oligo-, di-, monosaccharides and polyols (kääritatavad oligosahhariidid, disahhariidid, monosahhariidid ja polüoolid) ning dieedi põhimõte on nende süsivesikute vältimine. FODMAP-süsivesikuid leidub näiteks piimatoodetes (laktoos), samuti paljudes puuviljades ksülitooli, sorbitooli, laktitooli, maltitooli, mannitoolina. Puuviljad, mida peaks vältima, on näiteks ploom ja kõik teised kividega puuviljad, taimsetest toiduainetest veel õunad, seened. Muust toidupoe lettidel leiduvast aga veel nätsud, kurgupastillid, paljud diabeetikutele mõeldud tooted. Vältima peaks ka frukto-oligosahhariide (FOS), galakto-oligosahhariide (GOS) ja rafinoosi ning inuliini. Neid süsivesikuid leidub nisu-, rukki- ja odrajahus, kaunviljades, sibulas, kapsastes, arbuusis, virsikus, kiudainelisanditega jogurteis.

Mida süüa ja mida mitte?

FODMAP-toiduvaliku raudvaraks on gluteenivabad teraviljatooted (tatar, kaer), munad, lihasööjatel ka väherasvane liha, apelsin, banaan, mustikas, suvekõrvits, kurk, kartul, spinat, porgand, tomat, Edam-tüüpi kõvajuustud, taimeõlid, laktoosivaba piim.

Paljud inimesed seedivad FODMAP-süsivesikuid halvasti, dieedi põhimõte ongi nende vältimine. Dieeti järgides peaks kuueks nädalaks jätma oma menüüst täielikult välja kõik FODMAP-süsivesikuid sisaldavad toidud, et seejärel neid tasahaaval tagasi menüüsse lülitada. Nõnda saab selgeks teha, millised toidud konkreetsemalt ebameeldivaid sümptomeid esile kustuvad. Alustuseks jäta menüüst välja need kümme tavalist toiduainet.

Õunad

Sisaldavad fruktoosi, mis võib seedimist ärritada. Liigsete puhituste korral tuleks õuna asemel eelistada näiteks apelsini.

Arbuus

Arbuusis on rohkelt vett, kuid ka suhkruid, mis võivad kõhu valutama panna. Arbuusi asemel eelista ananassi.

Pirnid

Pirnides on ohtralt fruktoosi ja polüoole. Söö pirnide asemel hoopis vaarikaid või mustikaid.

Avokaado

Avokaado sisaldab polüoole, mis võivad magu ärritada. Tarvita vahepalaks hoopis mangosid. Tervislikke rasvu leidub ka seemnetes ja pähklites.

Valge sibul

Sibulates on palju oligosahhariide, mida ärritunud soole puhul on raske taluda. Sibulat saab toitudes asendada murulaugu või rohelise sibulaga.

Sai

FODMAP-dieeti järgides ei tohi süüa nisujahust teraviljatooteid. Puhituste vältimiseks tuleks süüa vaid gluteenivabu leibu-saiu ja jälgida, et nende inuliinisisaldus oleks väike.

Mesi

Antioksüdante sisaldav mesi on maitsev ja tervislik magustaja, kuid see ei sobi neile, kes ei talu fruktoosi. Mee saab asendada näiteks vahtrasiirupiga.