Naisteleht

Kersti Toots: «Iga päev teen silmad lahti ja mõtlen, kas saakski enam paremaks minna.»

Greta Kaupmees, 21. jaanuar 2018, 17:34
 Kalev Lilleorg
Nädalavahetuseti piilume Naistelehe kullafondi ja meenutame koos lähiaastate paeluvamaid persoonilugusid.

27. juuli 2016 | KERSTI TOOTS KOHANEB 51AASTASELT UUE ROLLIGA

Ärinaine Kersti Toots särab rõõmsalt nagu südasuvine päike. Tal on ka põhjust. Just äsja tegi esimesi samme tema aasta ja ühe kuu vanune lapselaps Georg, kellega naine veedab suvel palju toredaid hetki. «Kõik me tuleme ju oma lapsepõlvest,» ütleb Kersti ja lisab, et soovib oma tütrepojale pakkuda parimat, mida üks linnavanaema suudab.

Kuigi Kersti (51) suvi on täis pikitud mitmeid töiseid tegevusi, võtab ta endale piisavalt vabadust, et nautida Eestimaa suve ja teha lapselapsega mere ääres pikki-pikki jalutuskäike. «Eesti on ju imeilus! Mulle meeldib, et siin on neli aastaaega – kevad oma ilu ja aroomidega, suvesoojus ja sügis oma värvidega. Kuigi talve pimedus ja rõskus venivad tihti pikale, leian ikkagi igast päevast enda rõõmusädeme.»

Suvekuud on Eesti avastamiseks parim aeg. Selle sisse peavad tingimata mahtuma Saare- ja Hiiumaal käik ning linnapuhkused nii Pärnus kui ka Haapsalus. Igal suvel leiab Kersti avastamiseks ka uue koha. Sel aastal käis ta näiteks esimest korda Kihnu saarel. «See idee tekkis 8. märtsil, kui külastasin koos ettevõtlike naistega endist presidendiprouat Ingrid Rüütlit, kes rääkis nii inspireerivalt enda elutööst ja Kihnu-armastusest. Seejärel tegi ta ettepaneku koos saart külastada. Mõttest sai sõna ja sellele järgnes tegu. Ma asusin kohe seda reisi organiseerima. Nõnda käisimegi juunikuus Kihnus, kus veetsime imelise nädalavahetuse.»

Lapsepõlvemaitsed ja -lõhnad

Kersti on kindel, et igaüks meist tuleb enda lapsepõlvest. Ta tuletab heldimusega meelde Pärnu päikeselisi suvesid ja seda, kuidas Haapsalu võlus tollal oma väiksusega. Esimest korda sattus ta sinna kuueaastasena. «Sõitsime koos ema-isa ja õega sinna puhkama. Mu isa oli sel ajal ETKVLi tootmisbaasis osakonnajuhataja ja tal oli võimalus Haapsalusse ehitatud hotellis puhata. Loomulikult võttis ta meidki kaasa. Ma kirjutasin iga päeva kohta märkmeid, teel sinna sai rongis kõik enda memuaarid kirja pandud. Kahjuks on need märkmed kolimistega kaduma läinud.»

Kummaline, kuidas veel aastakümnete tagant võib mõni koht tuletada meelde kindla lõhna, värvi, heli või maitse. Kersti meenutab, kuidas isa ta Võsu randa jalutama minnes kukile võttis, sest tema paljajalu ei käinud – maas olid ju männikäbid ja okkad, mis hirmsasti torkisid! «Seejärel viis ta mind liiva peale. Jalutasin rannas ta kõrval ja laulsin «Kullast südant» ... Õhtul aga suitsetati suur pesukausitäis lestasid,» õhkab Kersti. Muide, kala on jäänud siiani tema suureks lemmikuks.

erakogu

Sellega aga tema soojad kauged mälestused ei piirdu. Igati ägedaid suvesid sai veedetud nii Suure-Jaani kui ka Kadrina vanaema juures. «Ah, seal oli nii põnev igasuguseid luuremänge mängida! Ja millised lihtsad maitsed on lapsepõlvest meelde jäänud. Mäletan, kuidas käisime õe ja täditütrega raudteejaamas poest värsket pehmet saia toomas ja jagasime seda omavahel võrdselt. Küll nokkisime juba poolel teel koju saia süüa. Samal õhtul sõime värsket kartulit ja kurgisalatit. Magustoiduks võtsime peenralt maasikaid.»

Õhtuti istus aga vanaema ta voodiserval ja jutustas lugusid. «Ta kirjeldas enda eluetappe ja mina vaid ütlesin: «Oi, vanaema, elu läheb ikka nii kiiresti!» Vanaema vastas: «Kallis laps, elu lausa lendab.»»

Siiski polnud sugugi kõik nii roosiline. Nimelt oli üks asi, mida Kersti kohe üldse ei sallinud. See oli «kohustuslik» marjul käimine. «Iga kord, kui kuulsin kedagi lapsi kokku hõikavat, tekitas see minus jubedat stressi. See oli lausa piin. Ma nii hästi mäletan, kuidas istus Olustvere metsas kännu otsas ja võitlesin sääskede, parmude ja põdrakärbestega ning tõotasin, et mina oma lapsi metsa minema ei sunni,» muheleb ta ja lisab, et on siiani enda lubadusest kinni pidanud.

Kuigi Kersti käib praegugi metsa servas puid kallistamas ja maavaikuses akusid laadimas, hindab ta eelkõige mere lähedust. «Armastan vabadust ja võimaldan seda ka enda lastele. Mina vajan eluks ja hingamiseks merevaadet ja -õhku. Sisemaal jääb mul õhku väheks.» Nõnda koliski Kersti kuu eest Piritale merevaatega koju, kus naudib praegu kodusisustamise protsessi ja avarat vaadet.

erakogu

Eeskujud õpetavad

Kersti naerab, et praegu käivad alles läbirääkimised, kuidas sõna «vanaema» kasutamisega ikkagi lood on. «See kõlab kuidagi nii väärikalt, ma ei tea, kas ja kuidas selle välja kannan. Seetõttu juurdlengi, kuidas Georg mind kutsuma võiks hakata. Kuigi ta veel ei räägi, on kõndimine juba selge,» ütleb Kersti, uhkusenoot hääles, ja näitab telefonist videot, kuidas lapselaps esimesi samme teeb.

«Ta on nii tore päikesepoiss. Samuti väga uudishimulik, uurib Kadrioru pargis iga lille ja puud.» Kersti tunnistab, et lapselaps rikastab ta maailma. «Ma püüan teha midagi paremini kui enda lastega. Nüüd on ju elukogemust rohkem, samuti jagub aega. Ma siiralt naudin meie koosolemise aega. Iga päev teen silmad lahti ja mõtlen, kas saakski enam paremaks minna. Igatahes on igati põnev teekond olnud. Vanaema roll ei tule kohe, seda tunnet ei saa tunda enne, kui hetk on käes. Kasvan koos lapsega.»

Kersti on kindel, et isegi kui teele satub takistusi, on need alati millekski head. «Keerulised olukorrad panevad mõtte tööle. Ei ole ju asja, millega hakkama ei saaks. Kui ise ei oska, küll leiab siis toetajad ja mõttekaaslased, kes aitavad lahendusi leida. Olen alati öelnud, et kui kuidagi ei saa, siis kuidagi ikka saab – pole olemas võimatuid olukordi, on vaid saamatud inimesed. Selline ma pole!»

Kersti naerab, et teinekord ütleb ta õde: «Küll sa oled tubli!» ja uurib, kas ta ikka seisab vahel peegli ees ja kiidab end. Kersti vastab alati, et muidugi kiidab. «Oma eluraamatu kirjutame me ju ise. Äike ja torm on täpselt sama vajalikud kui päikesepaiste.»