Jaga:     
Naisteleht

Söö õigeid asju õigel ajal!

Kellaajast või olukorrast olenevalt vajab sinu keha erinevaid toitaineid, mis aitavad organismil toimida oma optimaalsel tasemel. Õigesti valitud toit mõjutab meeleolu, tähelepanu ja energiataset, kuid lisaks teadmisele, mida süüa, peaksid teadma ka, millal mida süüa.

Mida süüa... pärast trenni

Energiavarude taastamiseks tasub kohe pärast trenni süüa kiiresti imenduvaid süsivesikuid ja valgurikast toitu. Toiduvalik sõltub ka treeningu iseloomust – pärast lühikest ja madala kuni mõõduka intensiivsusega trenni vali toit, mille süsivesikute ja valkude suhe on 2:1, pika ja kõrge intensiivsusega trenni järel 3:1. Süsivesikud täiendavad glükogeeni varusid ja valgud aitavad kaasa lihaste tekkimisele. Süüa tuleks pool kuni poolteist tundi pärast treeningut, kuna sel ajal omastab keha toitaineid kõige paremini. Joo näiteks klaas kakaod või söö viil täisteraleiba maapähklivõiga. Isegi kui teed trenni pärast tööd ja toidukord jääb seetõttu üsna hilja õhtu peale, peaks sööma treeningu järel kerge eine. Hästi sobib näiteks värske salat kanafilee, valge kala või kodujuustuga. Olulisel kohal on ka köögiviljad, kaunviljad, seemned, pähklid.

Mida süüa... pärast pikka koosolekut

Kui tunned ennast pärast pikka koosolekut uimasena, söö ära mõned mandlid, mis annavad tervislikke rasvu ja natuke valku. Uuringud on näidanud, et mitte suhkur, vaid just valgud aitavad meid hoida ärkvel. Kuigi täisteraviljast saadavad süsivesikud annavad sulle glükoosi, on valgud need, mis garanteerivad selle, et koosolekult räägitu sulle ka meelde jääks.

Mida süüa... pärast rahutut ööd

Veetsid öö rahutult külge keerates ja und oodates? Uimane tunne, mis sind hommikul ees ootab, ei ole ainus probleem. UCLA teadlased leidsid, et halb uni põhjustab nälga stimuleeriva peptiidi ja energiavajadust reguleeriva hormooni vähenemist kehas päeva jooksul, mis võib kaasa tuua söögiisu suurenemise ja ülesöömise. Selle vältimiseks alusta oma päeva kergete valkudega. Söö näiteks 30 grammi pähkleid või 90 grammi tailiha, mis tekitab täiskõhu tunde pikemaks ajaks. Hästi sobib ka Kreeka jogurti, mille sisse sega banaani ja chia seemneid.

Mida süüa... pärast pikka õhtut väljas

Kindlasti ei tohiks peojärgset pohmelli tundes haarata kohe valuvaigistite järele, need võiksid olla viimane abinõu, kuna organismis olev alkohol vaid võimendab nende võimalikke kõrvalmõjusid. Kui oled läinud pidutsemise ja alkoholi tarvitamisega üle piiri, alusta päeva alkoholivaba Bloody Mary kokteiliga ehk tomatimahlaga, mis on lihtne pohmellivastane ravim ja taastab elektrolüütide varud. Oluline on juua ka ohtralt vett, et keha saaks taastada vedelikuvarud. Alkoholist põhjustatud veresuhkruvaegusest toibumiseks tuleks manustada nii palju valke ja süsivesikuid, kui vähegi suudad sel hetkel sisse süüa. Banaani söömine taastab kaaliumi varud.

 Mida süüa... pärast toidumürgitust

Toidumürgituse korral tuleks tarbida apteegist saadavaid rehüdreerivaid lahuseid või teha need ise. Selleks lisa veele natukene soola ja suhkrut. Sööma peaks ettevaatlikult, vältima teravaid, vürtsikaid ja kõhtu ärritavaid toite. Ka alkohoolsed joogid ja kohv pole sobivad. Toitudest söö röstsaia või kuivikuid, putrudest on head riisipuder ja riisitumm.

Mida süüa... pärast kõhulahtisust

Seedetrakti ärrituse korral tuleks süüa võimalikult vähe, kuid oluline on taastada vedelikutase. Vedelikku tuleks tarbida tavapärasest rohkem, täiskasvanud inimene lausa mitu liitrit päevas. Sel moel on tagatud, et organism tuleb toime ka higistamisega kaasneva vedelikukao ja organismi põhiainevahetusega. Kuna organism kaotab hulgaliselt mineraalaineid, eriti kaaliumi, võiks eelistada mineraalainetega vett. Esmaseks toiduks võiks olla riisipuder, kissell, kuivikud ja küpsised. Hoiduda tuleks rõõsast piimast ja hapendamata piimasaadustest, mida põletikuline soolesein ei suuda piisavalt lõhustada. Ka lihatooted ja vürtsikad ning rasvased toidud ei oli sobivad.

Mida süüa... enne pikamaajooksu

Enne mitmetunnist jooksutiiru tuleb organism varustada vajalike toitainetega. Viimane toidukord võiks olla mitte hiljem kui 3–4 tundi enne jooksu. Toit peaks olemas süsivesikuterikas – sobivad pastatooted, röstsai, sai meega, kartulid, apelsinimahl. Samuti võib tarvitada maka pulbrit, mis annab energiat ja suurendab vastupidavust, lisades seda smuuti, keefiri või jogurti sisse. Et organismis ei tekiks vedelikupuudust, tuleks jooksu ajal iga 10–15 minuti järel.

Mida süüa... enne pikka päeva

Pikka ja väsitavat päeva peaks kindlasti alustada tasakaalustatud hommikusöögiga. Hommikusöögi vahelejätjatel on väiksem tähelepanu- ja kontsentreerumisvõime, kuna nad ei saa kätte vajalikku hulka glükoosi. Sobilikeks toitudeks on erinevad pudrud, kiudainerikkad müslid, pannkoogid, piimatooted, muna, kana ja kalaliha, puu- ja juurviljad. Juua võiks vett või naturaalset mahla.

Mida süüa... enne sauna

Sauna ei ole hea minna täiesti täis kõhuga. Soojuse mõjul eritub maomahlade eritus, kiireneb käärimise protsess ja valgud hakkavad intensiivsemalt lagunema. Samuti laienevad veresooned ja vereringe kiirenemisega kantakse mürgid mööda organismi laiali. Enne sauna minekut ei soovitata süüa liha ega kalatooteid. Parimaks valikuks on süsivesikurikkad toidud, sh kartul, tatar, täisteramakaronid. Juua võib kalja ja kindlasti vett.

Mida süüa... enne päevitamist

Nahka saab kaitsta päikese eest ka toiduga. Nii peaks päevitamise eest toite, mis sisaldavad karotenoide, rasvlahustuvaid pigmente, mida leidub oran˛ides, kollastes, punastes ja rohelistes puu- ja köögiviljades. Karotenoidirikaste toitude söömine kaitsta nahka päikesepõletuse eest. Heaks valikuks on porgandid, kapsas, arbuus ja tomat.

 Mida süüa... enne massaaži

Õigesti valitud toit võib muuta massaaži efektiisust. Raske lõõgastuda, kui kõht on liiga tühi või täis. Väldi raskesti seeditavaid toite, mille seedimine nõuab seedetraktilt rohkem tööd, muutes sind väsinuks ja uniseks. Soovitatav on süüa lahja ja kergesti seeditav eine poolteist kuni kaks tundi enne massaaži. Parimaks valikuks on supid, puuviljad ja gaseerimata joogid. Samuti joo vett, mis aitab vabastada toksiine massaaži käigus.

0 kommentaari