Sisuturundus

Helena Mang: „Ükski toit ei muuda sind kohe tervislikuks või ebatervislikuks – kõik sõltub söödavatest kogustest ja sagedusest.“ (0)

Tänapäeva maailmas räägitakse üha enam tervislikust toitumisest ja selle vajalikkusest. Ometi toonitab fitnessisportlane Helena Mang: „Ükski toit ei muuda sind kohe tervislikuks või ebatervislikuks: kõik sõltub nende söödavatest kogustest ja söömise sagedusest."

Mis on üldse see tervislik toitumine, millest kõik räägivad? „Lihtsustatult tähendab see, et sa ei söö rohkem ega vähem kui organism vajab ning sööd tasakaalustatult – keha saab toidust vajalikud valgud, süsivesikud, rasvad, kiudained, vitamiinid. Seejuures 80-90% toidulauast peaks moodustama töötlemata toit ehk toit, millel ei ole koostisosasid: puhas liha, muna, naturaalsed piimatooted, puu- ja köögiviljad, liitsüsivesikud nagu riis ja tatar,“ selgitab Helena.

Tervisliku toitumise tuules tehakse aga mitmeid vigu.

„Heaoluühiskonna virvarris kipub ununema, et toit on kütus mida keha vajab funktsioneerimiseks. Mitte aga seltskondlik ajaviide, emotsioonide rahuldaja või igavuse peletaja. Toit on väga kättesaadav ja ükskõik kuhu me ka ei läheks, on see keskmes: kolleegil on sünnipäev – laual on kook; algab uus õppeaasta – sööme torti! Jõuab kätte reede, aeg tähistada! Neid näiteid on väga palju, praktiliselt kõik sotsiaalsed üritused on ühel või teisel viisil seotud söömisega,“ mõtiskleb Helena. Niisiis söövad inimesed üle oma reaalse energiavajaduse ning sealjuures liiguvad ka vähem. „Kahjuks on ühiskond veel seal, et toidust keeldumist võetakse pigem isikliku solvangu kui normaalse nähtusena,“ nendib ta.

Lisaks on Mangi hinnangul toitumises kaks äärmust. „Üks, kes ei pööra tervislikule toitumisele üldse tähelepanu (kuna see ei anna veel füüsiliselt tunda) või teine, kes võtab end käsile ja keerab momentaalselt kõik "kraanid kinni". Kui juba, siis juba! Kumbki ei ole hea näide,“ lausub ta.

Kaotada pool kilo nädalas on täiesti normaalne

Et kaalu langetada, ei peaks seda liiga kiiresti tegema. „Normaalne kaalulangetamise tempo on maksimaalselt 500 grammi nädalas ehk umbes 2 kilogrammi kuus. Kui on vaja kaotada 10 kilogrammi, tuleks arvestada umbes pooleaastase projektiga, 20 kilogrammi puhul aasta või enamaga. Väga suure ülekaalu puhul on alguses kaal kärmem kukkuma, aga see protsess pidurdub peagi,“ räägib Helena Mang.  Reklaame sisuga "kaotasin 10 kg 4 nädalaga" soovitab Helena sootuks ignoreerida. „Kui sooviks on oma elustiili muuta ja saavutada jätkusuutlik tulemus, on alati stabiilne ja väike kaalukadu parem! Vaid nõnda on võimalik tagada kaalulangus just rasvamassi, mitte vee ja lihasmassi arvelt,“ annab ta nõu.

Helena toob välja, et soovkaalu saavutamine ei peaks olema lõpp-punkt, vaid vahepeatus. „Peale eesmärkide saavutamist vanade harjumuste juurde naastes tulevad tagasi ka vanad (ülekaalu)mured,“ ütleb ta.

Tihti abistab inimesi kaalukaotamise teekonnal toitumiskava. ""Toitumiskava" kõlab tihti keskmisele inimesele nagu kuri hunt, kes paneb peale piirangud ega lase enam normaalselt elada. Tõsi, olen näinud kavasid, kus ongi häbiväärselt vähe toitu, aga see on pigem erandiks kui reegliks,“ räägib Helena. Ta soovitab toitumiskava vaadata hoopis nagu raamistiku, mis õpetab visuaalselt hindama, kui suur on sobiv toidukogus.

„Süües toitumiskava järgi saavad peagi tuttavaks võib-olla enda jaoks uued, aga tervislikud toorainevalikud, toiduportsjonite kogused ja vahekorrad taldrikus. Ma ei arvagi, et keegi peaks elu lõpuni toitumiskava järgi toituma, aga alustuseks, kui ei tea, kuidas ja kust alustada, on see väga hea viis midagi iseenda jaoks kohe ära teha,“ lisab ta. Samuti annab hea toitumiskava ideid, kuidas ja mis viisil on võimalik tervislikest koostisosadest erinevaid toite kokku kombineerida.

Tekkis huvi? Vaata täpsemalt SIIT!