Pere ja lapsed

Milliseid vitamiine vajavad rasedad ja imetavad emad? 

Silja Paavle, 7. november 2018, 11:46
 PantherMedia/Scanpix
Tervislikult ja mitmekülgselt toituv inimene ei vaja üldjuhul toidu kõrvale lisa vitamiine. Küll aga on rasedate puhul olukord veidi teine. "Lapseootel naise vitamiinivajadus on erineb tavainimese omast, aga ekslik on arvata, et rase vajab kõike kaks korda rohkem," ütleb Südameapteegi proviisor Anu Hoop. Mida ja kui palju vajavad rasedad ja imetavad emad tegelikult?

Foolhape 

D-vitamiin

Järgmine väga oluline vitamiin on D-vitamiin. Kuigi päikesevitamiini vajavad kõik, on see eriti oluline emale ja kõhus arenevale beebile. D-vitamiin on oluline selleks, et kaltsium saaks imenduda. "Vitamiini on vaja beebi luude ja hammaste korralikuks arenguks, samuti on see oluline immuunsuse tugevdamiseks, vere hüübimiseks ja närvisüsteemi talitluseks," ütleb Hoop ja lisab, et ema D-vitamiini vaegus võib tõsta rasedusaegsete komplikatsioonide riski: enneaegne sünnitust, ema kõrgenenud vererõhku, laste madalat sünnikaalu ja hiljem ka imiku väikest kasvukiirust. Ema võiks D-vitamiini igapäevaselt juurde võtta 400-600 rahvusvahelist ühikut (10-15 mikrogrammi).

Proviisori sõnul on heaks reegliks, et D-vitamiini tuleb võtta juurde kõigi nende kuude ajal, mis sisaldavad oma nimes R-tähte.

Mineraalained

Rasedate ja imetavate emade kolmeks kõige olulisemaks mineraalaineks on kaltsium, magneesium ja raud. "Kui emal on kaltsiumipuudus, siis beebi nälga ei jää, kuid lagunema hakkavad ema hambad," selgitab Hoop. Tema sõnul tuleks kaltsiumi võtta koos D-vitamiiniga, kuid kaltsiumi võttes ei tohiks unustada ka magneesiumi. Magneesium annab beebi luudele painduvuse ning lisaks on seda vaja ka beebi närvitalituseks, südametööks ja hammaste arenguks. Selle puuduse kõige levinumateks sümptomiteks on silmalautõmblus ja tekkivad jalakarambid. Proviisor soovitab magneesiumi preparaate tarvitada ka depressiooni, närvilisuse ja uinumisraskuste korral. Samuti siis, kui kõht läheb raseduse lõppjärgus emaka kokkutõmmete tõttu kõvaks.

Rauapreparaat

Üldjuhul tekib naistel raua puudus 20-30 rasedusnädala vahel. Küll aga ei soovita Hoop rauda iseseisvalt juurde võtma hakata, kuna organismile on ohtlikum raua üle- kui alatarvitamine. Juhul, kui arst soovitab rauda juurde manustada, tasub rauda võtta pigem hapu mahla kui piimaga. "Kui mahlas sisalduv C-vitamiin soodustab raua imendumist, siis vastupidi takistavad seda piimaga tekkivad ühendid," selgitab Hoop. Ta lisab, et raud võib põhjustada kõhukinnisust, kuid seda saab leevendada kiudainete rikka toidu ja vedeliku tarbimisega.

Oomega-3 rasvhapped

Lisaks vitamiinidele ja mineraalainetele võiks rase juurde võtta ka oomega-3 rasvhappeid, mis on olulised beebi ajule, närvisüsteemile ja silmanägemisele. "Inimene peaks sööma rasvast kala vähemalt kaks korda nädalas, kuid kuna paljud poes müüdavad kalad on kasvandustes kasvatatud, on nende rasvasisaldus väga väike. Seepärast tasuks rasvhappeid kindlasti juurde manustada," selgitab Hoop. Ta lisab, et rasvhapped on olulised ka imetamise perioodil, kuna imikule vajalike rasvhapete koostis piimas on mõjutatud sellest, mida ema sööb. "Kehtib reegel, et neid vitamiine, mida tarvitatakse raseduse ajal, võib edasi võtta ka imetamise ajal," ütleb proviisor.

Südameapteegi proviisor Anu Hoop lisab, et beebi vitamiini ja mineraalide varu eest kuigi palju muretsema ei pea. Rinnapiimast toituv beebi saab ema piimast kõik vajalikud vitamiinid ja mineraalained kätte, välja arvatud D-vitamiini. "Päikesevitamiini tuleb beebile juurde anda iga päev kuni kahe aastaseks saamiseni," ütleb Anu Hoop ja lisab, et soovitavaks annuseks on 400-600 ühikut, ehk 10-15 mikrogrammi päevas.

PÄEVATOIMETAJA

+372 666 2126
merle.luik@naisteleht.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

+372 666 22 33
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtulehtkirjastus.ee