Suhted

Miks veenilaiendid tekivad ja kuidas olukorda leevendada? (1)

Naisteleht.ee, 25. märts 2019, 11:43
Veenilaiendid on väga levinud probleem, mis pole küll eluohtlik, ent võib sellegi poolest päris palju elukvaliteeti häirida. Miks veenilaiendid üldse tekivad ja kuidas olukorda leevendada? Nõu jagab Apotheka apteeker Kerli Valge.

Veenilaiendeid ehk arstide keeli varikoosi esineb väga sageli, uuringute andmetel isegi kuni 64 protsendil inimestest. Enamasti tekib varikoos hormonaalse kõikumise või geneetilise eelsoodumuse tõttu. Nii näiteks näitasid ühe Prantsusmaal tehtud uurimuse tulemused, et veenilaiendid tekivad 90protsendilise tõenäosusega inimesel, kelle mõlemal vanemalgi on veenilaiendid olnud.

Veenilaiendite tekkimist ära hoida ei saa, ent haiguse süvenemist on võimalik aeglustada ja vaevusi leevendada. Loomulikult tasub esmase diagnoosi saamiseks pöörduda alati perearsti poole, kes suunab sind vajadusel edasi veenidiagnostikasse, kus antakse ülevaade jalaveenide olukorrast ja otsustatakse edasise ravi vajalikkus.

Samas tasub teada, et spetsiaalset veenidiagnostikat on võimalik teha ka mitmes apteegis, näiteks Kondivalu apteegis Rakveres, Viru keskuse Apothekas Tallinnas ja Tasku apteegis Tartus. «Jalaveenide tervislik seisund aitab hinnata veenilaiendite tekkeriski. Kui risk on olemas, jagavad apteekrid nõu, kuidas veenilaiendite süvenemist ära hoida. Kui jalgades on tunda valu, esinevad krambid, tursed või näiteks raskustunne, saab veenidiagnostika abil hinnata, kas nende sümptomite põhjuseks võivad olla veenilaiendid. Kogenud apteeker oskab diagnostika läbinutele soovitada, mida ette võtta, et haiguse süvenemist aeglustada,» julgustab Valge kõiki veenilaienditega hädas olevaid inimesi nimetatud apteekides neli eurot maksvat teenust kasutama.

Ole füüsiliselt aktiivne

Veenilaienditega kimpus oleva inimese puhul on väga oluline füüsiline aktiivsus, eriti jalgade liigutamine. «Jalgade verevoolu tuleb intensiivistada, igaüks peaks leidma endale sobiva viisi: olgu selleks siis ujumine, kepikõnd või kasvõi igapäevane jalutamine,» rõhutab apteeker.

Kontoritöötajad ja ka teised istuva tööviisiga inimesed (nt autojuhid, õmblejad jne) peaksid pidevalt jälgima, et istumine vahelduks seismisega ning et liikumine ära ei ununeks. Võimalusel tuleks ennast liigutada ja kehaasendit muuta iga 30 minuti järel. Verevoolu parandamiseks aitab jalgade kõrgemale tõstmine, eriti hea, kui jalgu saaks tõsta südamest kõrgemale. Proovi näiteks lamades jalad padjale asetada või töölt koju jõudes olla 10 minutit diivani ees põrandal selili, jalad diivanile tõstetud.

Pikalt püstiseismist nõudva ala inimesed (juuksurid, müüjad jne) peaksid samuti pidevalt enda kehahoiakut jälgima. Kõige parem on seista nii, et hoiad ühte jalga teisest pisut eespool, mitte üksteise kõrval. Seejuures tuleb jälgida, et keharaskus oleks jagatud mõlemale jalale võrdselt. Vältida tuleks ühele jalale rohkem toetumist. «Et jalad valu ei hakkaks tegema ja krampi ei kisuks, võib abi olla spetsiaalsetest harjutustest, näiteks aeg-ajalt pöiale tõusmisest, varvastega asjade «haaramisest» – ka need soodustavad vere tagasivoolu jalgadest,» jagab Kerli Valge nõu.

Proovi ka spetsiaalseid tooteid

Kui veenilaiendid juba häda teevad, tasub abi otsida spetsiaalsetest toodetest. Nii näiteks aitavad tugisukad parandada verevarustust, olles tugevama survega pahkluu-, nõrgemaga reieosas. See aitab suunata verd südame suunas ja vältida vere kogunemist veenidesse. Kindlasti võiksid tugisukki kanda ka mehed, kes on selle murega kimpus. Spetsiaalseid sukki müüvad kõik suuremad apteegid.

Apteekides on olemas ka preparaate, mis on spetsiaalselt valmistatud pindmiste veresoonte tugevdamiseks ja nende seinte läbilaskvuse vähendamiseks. Need tooted aitavad leevendada jalgade turse probleemi.

Pealemäärimiseks võib kasutada jahutavaid mentooli sisaldavaid külmageele või spetsiaalselt pindmistele veresoontele põletikuvastast mõju avaldavaid taimseid ekstrakte sisaldavaid geele.

«Kui probleem on tõsine, tuleks omavahel erinevaid võimalusi kombineerida. Alati on kergem tegeleda probleemi ennetamise kui tagajärgedega,» rõhutab apteeker lõpetuseks.

Peale eelneva peaksid veeniprobleemidega inimesed ...

  • toituma mitmekesiselt ning ­tervislikult ja vältima ülekaalu;
  • loobuma suitsetamisest, sest see põhjustab vereringehäireid;
  • vältima vöökohalt ja reitest pigistavaid riideid ning liiga kõrge või madala kontsaga jalanõusid.